Een goed en gezond gebit is belangrijk, zeker in een woonzorgcentrum. Bewoners van WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) kunnen rekenen op Fresh Unieke Mondzorg. Wat houdt dat in?
In de ouderenzorg draait alles om zorg op maat en persoonlijke aandacht. Bij WZH, met veertien woonzorgcentra in Den Haag, Leidschendam, Voorburg en Zoetermeer, weten ze dat als geen ander. “Bij ons staan de begrippen ‘open, samen en geborgen’ centraal,” vertelt Gerda Lycklama à Nijeholt, locatiemanager bij WZH Het Anker. “We bieden zorg aan mensen met fysieke of mentale beperkingen, zoals dementie of niet-aangeboren hersenletsel. Ook bieden we geriatrische revalidatiezorg en zorg en behandeling aan huis.”
Het belang van goede mondzorg
De zorginstelling heeft dus vaak te maken met bewoners met een broze gezondheid. Waarom is investeren in een goede mondhygiëne dan (extra) belangrijk? “Omdat mondproblemen een enorme impact kunnen hebben op het algehele welzijn,” stelt Gerda. “Ze vergroten bijvoorbeeld het risico op hart- en vaatziekten en longaandoeningen en kunnen bestaande aandoeningen verergeren. Zeker als je meerdere gezondheidsproblemen hebt. Daarom werken we samen met Fresh Unieke Mondzorg en zorgen zo ervoor dat onze bewoners de beste mondzorg krijgen, zonder ingewikkeld gedoe.”
Een partner die meedenkt
Waarom is de mondzorg uitbesteed aan een externe partij? Gerda legt uit: “Voor onze bewoners is het heel prettig dat de tandarts vaak gewoon bij hen op de kamer langskomt. Daarnaast krijgt iedereen binnen zes weken een mondzorgplan. Is er iets aan de hand? Dan wordt er direct actie ondernomen.” Deze daadkracht is ook terug te zien in het contact. “Wat voor ons heel prettig is, is dat Fresh altijd bereikbaar is en dat er korte lijnen zijn. We hebben één vast aanspreekpunt, wat alles overzichtelijk houdt en zorgt dat we snel kunnen schakelen. Bovendien denkt Fresh met ons mee. Zo hebben ze samen met WZH een praktische e-learning ontwikkeld voor onze zorgmedewerkers.”
Kwaliteit én verbinding
De samenwerking levert meer op dan alleen een gezond gebit. Zo organiseert Fresh af en toe poetsavonden om bewoners en medewerkers te coachen bij het tandenpoetsen. “Deze initiatieven maken echt het verschil,” benadrukt Gerda. “Net als hun persoonlijke betrokkenheid. De vrouw van een van de Fresh-tandartsen speelt bijvoorbeeld regelmatig piano voor de bewoners van WZH Het Anker. Het gaat dus niet alleen om zorg, maar ook om aandacht. Dat maakt dat het voelt alsof we het écht samen doen: samen zorg dragen voor de bewoners. Dat is ontzettend waardevol!”