Consumenten letten steeds meer op wat zij eten en drinken. Hierbij maken ze steeds vaker afwegingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Ook is er toenemende aandacht voor de samenstelling van producten. Voor voedingsmiddelenproducenten is hierbij een belangrijke rol weggelegd. Deze start dicht bij huis: met de samenstelling van mooie, lekkere en ‘verwen’ producten die wij op de markt brengen.
Het begint allemaal bij productherformulering: het aanpassen van producten door de hoeveelheid kilocalorieën (suiker en vet), verzadigd vet en zout te verminderen. De industrie zet zich hier al jaren voor in, meestal samen met de supermarktketens. Voor veel producten zijn stevige reducties van kilocalorieën en zout gerealiseerd. Consumenten eten en drinken nu gemiddeld twee suikerklontjes minder per dag. En net als bij de verminderde zoutinname, hebben ze hiervoor hun voedingspatroon niet hoeven aanpassen. Een mooi resultaat! Tegelijkertijd weten we ook dat we nog meer stappen kunnen zetten. Dat doen de voedingsmiddelenbedrijven dan ook.
Consumenten meekrijgen met veranderingen in het productaanbod
Productherformulering is een uitdagend proces. We kijken naar oplossingen met behoud van smaak, voedselveiligheid, kwaliteit en volume. Het verminderen van de hoeveelheid suiker, zout of vet heeft vaak een direct gevolg voor de smaak en/of de textuur van een product. We nemen consumenten daarom stap voor stap mee om ervoor te zorgen dat zij een nieuwe smaak accepteren. Als het gaat om voedselveiligheid en kwaliteit zoeken we naar de juiste balans waarbij we het product aanpassen zonder dat dit ten koste gaat van deze aspecten. Producten die consumenten als extraatje eten of drinken, om van te genieten, zullen ook bij een veranderde samenstelling nog altijd een bepaalde hoeveelheid vet, zout en suiker bevatten. Andere stappen die voedingsmiddelenbedrijven daarom hebben genomen zijn het aanpassen van de portiegrootte van sommige producten en het verleiden van consumenten om voor een kleiner alternatief te kiezen. Bijvoorbeeld voor chocolade, snoep en koek. Door kleinere standaardporties daalt de inname van het aantal kilocalorieën. Voor consumptie-ijs zijn afspraken gemaakt over een maximaal aantal kilocalorieën in los verkochte ijsjes.
Een bewuste productkeuze maken
De voedingsmiddelenindustrie heeft de belangrijke rol om consumenten transparantie te bieden en hen te helpen een bewuste keuze te maken. Het voedselkeuzelogo Nutri-Score kan daar aan bijdragen, mits dit de voedingsrichtlijnen reflecteert. Samen met een nieuwe aanpak productverbetering (opvolger van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling) stimuleert dit producenten om verdere stappen te zetten op het gebied van productherformulering.
Tegelijkertijd is het belangrijk om bij de aanpak van overgewicht en het stimuleren van een gezonde leefstijl ook te blijven kijken naar een gezonde leefomgeving, bewegen en sporten, mentale gezondheid, (sociaal-)maatschappelijke factoren en onderwijs. Hiermee kunnen we de negatieve trends op het gebied van overgewicht en diabetes type 2 keren.