Home » Kracht van Nederland » Nederland op kop in elektrisch rijden
Kracht van Nederland

Nederland op kop in elektrisch rijden

Dat we steeds meer elektrisch gaan rijden, heeft nogal wat voeten in de aarde. Stichting ElaadNL zorgt dat laadpalen, elektrische voertuigen én de infrastructuur zijn voorbereid op de verdere opschaling. 

Wij kregen aanvankelijk vooral de vraag van netbeheerders: wat is eigenlijk impact van al die elektrische auto’s op het elektriciteitsnet?” Dat vertelt Onoph Caron, directeur bij ElaadNL en al vanaf 2009 betrokken bij de stichting. “In Nederland is inmiddels 25 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch. En dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Er komen steeds meer laadpunten, die palen moeten worden getest en ook gemonteerd. Het elektriciteitsnet moet dat aankunnen. En de hele infrastructuur moet erop worden aangepast.” Als expertisecentrum ondersteunt ElaadNL de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. “Het doel is dat in 2030 alle nieuwe voertuigen emissieloos zijn. Onze opdracht is om de drempels daarvoor zoveel mogelijk weg te nemen.”   

Caron ziet dat de ontwikkelingen snel gaan: “Niet alleen voor personenvervoer, maar ook voor vrachtvervoer. Busjes, vrachtwagens, ook deze worden steeds vaker elektrisch. Dat heeft grote planologische impact op gemeentes en overslagpunten.” Een andere ontwikkeling waar ElaadNL zich mee bezighoudt is ‘smart charging’. “Slim laden betekent dat je automatisch extra snel kunt laden als er bijvoorbeeld veel zon- en windenergie wordt opgewekt of als de prijzen lager zijn. En dat je lokaal opgewekte stroom ook ter plekke kunt gebruiken voor elektrische auto’s. Bijvoorbeeld van je eigen zonnepanelen. Goed onderzoek naar slim laden nu, is cruciaal om straks miljoenen elektrische voertuigen slim en duurzaam op te laden.”

Veilig laden 

Een andere belangrijke opdracht van ElaadNL is het testen van het laden van voertuigen en de laadinfrastructuur. “Wij testen de voertuigen vóórdat ze op de markt komen,” zegt Caron. “Wij willen weten: als je met je pasje de auto aankoppelt aan de laadpaal, gebeurt er dan ook echt wat de bedoeling is? We testen de elektrotechniek: is er sprake van frequentieverstoring, werkt het slimme laden? Want bij slim laden reduceer je het vermogen tijdelijk. Je wil dat de auto daarna automatisch weer ‘wakker wordt’ en op vol vermogen oplaadt.” Ook test ElaadNL zowel de auto’s als de laadpalen op cybersecurity. “In feite is het laadpalennetwerk een groot WiFi-systeem. Wij controleren bijvoorbeeld of zo’n paal niet makkelijk te hacken valt.”  

Lange afstanden 

Zo wordt Nederland klaargestoomd voor meer elektrisch vervoer. Toch zijn er nog wel wat misverstanden over elektrisch rijden. “Veel mensen vergelijken een elektrische auto één op één met een benzineauto. De perceptie is vaak dat je met een elektrische auto niet ver komt. Maar de meeste rijden al vier- tot vijfhonderd kilometer op een volle batterij. In Nederland is dat geen enkel probleem, maar vaak wordt langeafstand vakantievervoer als maatstaf gebruikt. En ja, dan moet je soms wel even goed nadenken. Maar met snelladers kun je dan elke 3 uur laden, ook als je naar Zuid-Frankrijk rijdt. Dat is ook nog eens veilig want je neemt op tijd je rust.” 

Een ander misverstand is de vraag of elektrische auto’s wel duurzaam zijn, bijvoorbeeld als je kijkt naar de batterijen. Caron: “Dit is geen zwart-witverhaal. Er is nog werk aan de winkel als het gaat om duurzaamheid. Maar de ontwikkelingen gaan snel. 83 procent van de batterijen uit elektrische auto’s wordt bijvoorbeeld nu al hergebruikt.” Ook is er vaak nog de angst dat er te weinig laadpunten zijn. “Nederland heeft de hoogste laadpaaldichtheid van de wereld,” zegt Caron. “En dat wordt alleen maar beter. Nederland loopt echt voorop als het gaat om laadinfrastructuur. Vanuit het buitenland is ook veel interesse voor onze kennis. Dus ook over de grens zal het uiteindelijk makkelijker worden om elektrisch te rijden.” 

Next article